Lekker Sinterklaas! - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Simone Charnock - WaarBenJij.nu Lekker Sinterklaas! - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Simone Charnock - WaarBenJij.nu

Lekker Sinterklaas!

Door: simoneinmoskou

Blijf op de hoogte en volg Simone

06 December 2011 | Rusland, Moskou

Het is inmiddels een maand geleden zo’n beetje dat ik wat heb geschreven, dus na een aantal verzoekjes komt hier dan weer het volgende verhaaltje :D

Gisteren was het natuurlijk 5 december, en ik heb dat gevierd door prakkie te maken (aardappelpuree, bacon, bloemkool, kaas en lekker prakken maar, vonden ze wel lachen) voor mijn Duitssprekende matties, met uiteraard een gedichtje erbij. In het Nederlands welteverstaan, en natuurlijk hardop voorlezen! Vonden ze allemaal prachtig natuurlijk, en het enige wat Vincent de hele avond riep was ‘Lekker Sinterklaas’!!! Haha was wel schattig. Iedereen hier is gek op de chocoladepepernoten die mijn ouders hadden meegenomen, bij deze dus bedankt want ik ben helemaal de popiejopie nu.
Afgelopen week zijn we met de exchange studenten en de Russische docenten naar een Kozakkenconcert geweest, haha dat was echt geweldig. Heel veel verschillende kostuums in allerlei kleuren, keiharde muziek, veel gezang en uiteraard de beroemde dans van de Kozakken, waarbij ze laag bij de grond soort van schoppen. Op een gegeven moment zei het meisje naast me (Nataša, mijn Servische buurmeisje in de dorm) dat een van die dansers verdacht veel leek op onze loodgieter van de avond ervoor haha. Dat is weer een ander verhaal, kennelijk was er iets kapot in onze badkamer, en had ze gevraagd of er een loodgieter kon komen. Nou die kwam dus aangezet om 22.00u, lekker laat. Ik heb nog nooit zoveel alcohol geroken bij iemand, onze badkamer ruikt er nog steeds naar, en hij heeft 4uur op onze badkamervloer gelegen, en Joost mag weten wat ie daar heeft uitgevoerd. Uiteindelijk heeft de Dezjoernaja (soort oma van de verdieping die voor je zorgt en alles fixt) hem bij zijn benen gegrepen en hem de badkamer uitgesleurd, nadat ze een halfuur naar hem geroepen heeft dat ie weg moest gaan want wij wilden naar bed. Was wel grappig, alleen iets minder leuk was dat het na 2u in de nacht was en ik om 7u weer op moest. Nou ja hoort erbij zal ik maar zeggen.

Op 21 November was het Plekhanov Day in onze school. Ik heb er weinig van gemerkt aangezien het voor mij een normale schooldag was, maar de Russische studenten krijgen op die dag voorlichting over andere universiteiten, en ik heb natuurlijk keihard Den Haag en de Haagse Hogeschool gepromoot. Iedereen presenteerde zijn universiteit en het was echt leuk om iedereen te horen over zijn/haar uni. Ook was het die dag Susi’s verjaardag, en ik heb pannenkoeken gebakken in de middag, werd uiteraard zeer gewaardeerd.

Halverwege November ben ik ook nog naar een Russisch koor geweest, op aanraden van Opa. Was echt super, ze zongen liederen in het Oud-Russisch in de eerste helft, en de tweede helft was wat modernere muziek. Ontzettend mooi en aangrijpend ook. Nu is het ook mijn beurt om te zingen, want de 15e december hebben de docenten Russisch een soort conferentie georganiseerd waar we allemaal wat in het Russisch moeten zeggen (als je dat wil, ik was er niet die les dus ik heb niks voorbereid), en ook een liedje moeten zingen. Dit gaat uiteraard heel geniepig, mijn docent komt ineens met een songtekst aangezet en gingen we met alle Russische klassen die op dat moment aanwezig waren zingen. Nou prima, wij allemaal zingen, en zegt mijn docent als we klaar zijn; ja jongens, dit moeten jullie allemaal even oefenen, want dit gaan jullie zingen de 15e! Lekker dan, zijn we mooi klaar mee.

Terwijl ik dit schrijf pak ik telkens mijn agenda erbij om te kijken wat ik ook alweer allemaal heb gedaan sinds mijn tripje naar de Oeral, ik doe zoveel dingen dat ik het allemaal vergeet te vertellen! Ik heb echt nauwelijks het idee dat ik hier 3 maanden zit, de tijd gaat zo snel voorbij! Volgende week zondag al gaat mijn kamergenootje Marine naar huis, en is haar uitwisseling al voorbij. Denk ik maar even niet aan, ik vind het echt te snel gaan. Kan hier wel een jaar blijven, maar ik denk niet dat mijn school dat zo waardeert (en de Albert Heijn ook niet denk ik..).
Ik ben wel blij als ik van de universiteit af ben hier, ik ben die nogal zat haha. Zulke idiote lessen maak je maar zelden mee, dus ik probeer er nog een soort van te genieten van de lessen, maar dat gaat met steeds meer moeite. In januari heb ik gelukkig genoeg tijd over om weer lekker veel te zien in Moskou, er zijn nog een aantal musea en winkelcentra die ik nog niet heb gezien, dus kan ik dat mooi dan nog doen.

Dit was het wel weer voor nu, als ik dingen meemaak post ik dat natuurlijk op Facebook, en er komen natuurlijk nog meer verhaaltjes voor ik wegga. Wanneer ik precies thuiskom is nog niet duidelijk, dit hangt af van een aantal examens. Een aantal examens zijn voor ons onofficieel verschoven, en konden mensen eerder naar huis. Ik had hoe dan ook nog een examen in januari, dus ik moest sowieso blijven en het maakt voor mij niet zoveel uit. Ik heb van de week gehoord dat deze in de eerste week in januari is, dus kan ik waarschijnlijk iets eerder vertrekken. Ondanks dit is er net iets voorgevallen; kennelijk is iemand naar de directeur gegaan om het een en ander te vragen over de toetsen (die onofficieel zijn en even voor de duidelijkheid niet kenbaar waren bij de examencommissie) en waarschijnlijk hebben de meeste mensen hier een probleem die eerder naar huis moeten voor stages/school/andere zaken, dus dat is nog even afwachten. Ik laat nog wel weten wanneer ik thuis kom, laat maar weten wanneer jullie me teveel missen hehe :p

Tot het volgende verhaaltje maar weer, dan is het alweer Kerst :D jeeeeej dat gaat snel!

Ajuuuuuuuuuuuus

  • 06 December 2011 - 17:38

    Mam:

    Hahahaha, geweldig, een klusjesoma die de dronken loodgieter aan z'n benen de badkamer uit sleurt! Ik kom niet meer bij!
    Succes met zingen, misschien kan iemand het opnemen want dat gaat waarschijnlijk nooit meer gebeuren!
    xxx

  • 06 December 2011 - 18:52

    Oma Ada:

    Oh jij kan wel met Opa mee naar de zang, dan kan jij beoordelen of ze goed zingen!! Gelukkig dat wij hier niet zo'n loodgieter hebben, ik zie ons al sjouwen!!!! Nou we missen je best hoor, en zondag gaan we prakkie eten, die van jou klonk ook goed.
    Liefs, xxxxxxx

  • 06 December 2011 - 19:02

    Toek:

    Heluuup. Zit je den haag bij die maffe russen te promoten? Ben je niet goed? Ik woon hier. Hahahaaaa. Ach als t maar geen dronke loodgieters zijn. Doeiiiii xxx

  • 06 December 2011 - 21:20

    Denise:

    Haha zo maak je weer eens wat mee, leuk zo'n loodgieter!

    En ik wil ook wel graag een filmpje zien van Simone die in het Russisch zingt hahaha

  • 06 December 2011 - 22:35

    Wilma:

    Binnen 3 maanden van decadente feesten met veel wodka tot prakkies met bloemkool en kaas.Simone toch!!!

  • 07 December 2011 - 08:59

    Opa:

    Simone, je wordt een geweldig cultuurmens! Ik ben trots op je! Geniet er van zoveel je kan want zo'n gelegenheid krijg je niet gauw meer. Tenzij je natuurlijk straks met je diploma op zak en je vloeiende Russisch een leuke baan bij onze Ambassade in Moslou kunt krijgen.....
    Liefs.

  • 08 December 2011 - 10:43

    Charlene:

    Nou, ik mis je wel hoor!! Kom maar snel terug!! ;)

  • 08 Januari 2012 - 15:45

    Wilma:

    Geniet maar lekker van je laatste dagen Moscow.Ik vrees dat het leven in NL hierna wel heel erg saai gaat worden.x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rusland, Moskou

Uitwisseling in Moskou

Recente Reisverslagen:

26 Januari 2012

Dat was het dan alweer...

06 Januari 2012

To Holland and back!

06 December 2011

Lekker Sinterklaas!

11 November 2011

On the road again

27 Oktober 2011

Ditjes en datjes
Simone

Actief sinds 17 Aug. 2011
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 21968

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2012 - 31 Januari 2012

Stage Rusland

29 Augustus 2011 - 26 Januari 2012

Uitwisseling in Moskou

Landen bezocht: