Ditjes en datjes - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Simone Charnock - WaarBenJij.nu Ditjes en datjes - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Simone Charnock - WaarBenJij.nu

Ditjes en datjes

Door: simoneinmoskou

Blijf op de hoogte en volg Simone

27 Oktober 2011 | Rusland, Moskou

Bij deze weer een nieuw verhaaltje over de afgelopen weken. Weer allerlei leuke dingen gedaan, ik zit geen moment stil hier. We zijn 2 weken geleden naar het Zwanenmeer in het Bolshoi theater geweest, dat was wel echt een highlight tijdens mijn exchange in Moskou. In de namiddag, voor een ballet/concert begint, kan je als student naar het bolshoi gaan en proberen goedkoop lastminute een kaartje te krijgen. Er zijn maar 30 tickets beschikbaar, en er stonden daar 120 mensen haha. Je moet in de ochtend erheen gaan met een lijst met namen, en dan is het wie het eerst komt wie het eerst maalt. De mensen die werken bij Bolshoi maken dan 1 grote lijst van alle verzamelingen, en dan wordt je naam omgeroepen als je in de namiddag daar staat. Wij waren echt enorme mazzelaars, want wij waren nr 3 t/m 9 op de lijst! Vervolgens was de deurwachter zo lief om ons alle 7 tegelijk binnen te laten, en heeft ons geholpen om allemaal bij elkaar te kunnen zitten. Vervolgens waren we enorm verbaasd over de prijs, maar 50 roebel (wat iets meer dan 1 euro is!!!!) Wij natuurlijk helemaal blij en gelukkig, het Zwanenmeer zien in het Bolshoi Theater is echt ultiem! Het ballet zelf was echt supergaaf, en het theater was ook heel erg mooi. Wel baggerplekken, maar we hebben de lege stoelen die her en der over waren opgevuld, en ik heb het ballet goed kunnen bekijken. Met name de muziek was geweldig, ik ben verder niet zo into ballet.

Verder vul ik mijn tijd in de dorm met teaparties, pyjamaparties, wineparties en ook uitgebreide diners. Afgelopen week hebben de 2 Duitse jongens Spätzle voor ons gemaakt. Het is bloem, eieren en water gemengd, en dat snij je met een mes in kokend water en dan wordt het een soort pasta. Klinkt heel vreemd, maar het is echt superlekker. Een lekkere goulashachtige saus erbij gemaakt, was echt superlekker. De jongens hadden nog nooit in de dorm gekookt, en ze waren helemaal trots met hun prestatie. De afgelopen pogingen tot koken liepen nooit zo goed af, want we eindigden meestal in de Mac of met een kant en klare pizza uit de oven. Het recept van applecrumble was ook een groot succes, die heb ik afgelopen weekend gemaakt, en iedereen vond hem perfect! Ook voor herhaling vatbaar dus.
Ook was er afgelopen weekend een lichtshow gaande in Moskou, het gehele Rode Plein was verlicht met allerlei gekleurde lampen, en werd er een lichtshow gemaakt. Alle monumenten die daar staan werden om beurten verlicht, met allerlei special effects en dergelijke, dat was echt ontzettend mooi! Er zijn een aantal filmpjes gemaakt door medestudenten, ik zal proberen die in handen te krijgen.

Verder gaat het ook prima op de universiteit (jawel, daar ga ik ook zo nu en dan heen). Deze week is de tentamenweek, en tot nu toe ben ik echt verbijsterd over de gang van zaken. Neem nou International Law. De docent kwam sowieso al amper opdagen in de lessen, we hebben er in totaal 4 gehad in 9 weken tijd, en dan wilde ze dat we een examen gingen maken halverwege. Waar het hele vak over ging mag Joost weten, maar goed, wij dus dat examen maken afgelopen dinsdag. Een halfuur gewacht in een leeg lokaal, docent kwam natuurlijk niet opdagen. Inmiddels waren de meeste Russische studenten weggegaan, een paar waren gebleven, en ik, Susi en Laura waren er ook nog. Laura had na een halfuur besloten maar even te kijken in haar kantoor, en te vragen wat de stand van zaken is. Eenmaal daar heeft haar assistent haar de examens meegegeven, en uitgelegd dat we het thuis mochten maken en het dezelfde dag of de dag erna in te leveren. Een examen. Ik heb van mijn leven nog nooit zoiets meegemaakt. Uiteindelijk hebben Susi, Laura en ik het maar met zn 3en gemaakt in het lokaal, met onze boeken en het internet erbij. Ik denk wel dat ik mn toets heb gehaald overigens :) het was gelukkig niet zo moeilijk haha. Ook met Management en Marketing Research was het een giller, we zitten met 100en leerlingen gepropt in 1 collegezaal, iedereen zit op elkaars lip, hardop te overleggen over de antwoorden, of gewoon afkijken bij de buren naast, voor of achter je. Ook werden alle Ipads, Iphones etc uit de kast gehaald om alle antwoorden te kunnen bekijken die de dag ervoor erop zijn gezet. Wederom waren deze toetsen ook niet zo moeilijk. Uiteraard heb ik zelf keihard gestudeerd voor alles en heb ik 0 keer afgekeken, want ik ben natuurlijk een goede student (ahum).

Dit zijn de highlights van de afgelopen weken geweest, de volgende highlights komen snel! Vanavond gaan we met alle Oostenrijkers naar het meest chique hotel in Moskou, want gisteren was het de nationale feestdag in Oostenrijk en dat wordt vanavond gevierd door de ambassade. Ik word gewoon meegesmokkeld samen met een aantal Duitsers, want de Oostenrijkers mogen allemaal 1 persoon als begeleiding meenemen. Gaat leuk worden uiteraard, en dan komen morgen mijn ouders, Marco en Rachel een paar dagen naar Moskou, en gaan we gezellig de toerist uithangen! Wat we allemaal gaan doen komt uiteraard in de volgende blog, dus tot de volgende keer maar weer!

xxxxxxxx

• 27 Oktober 2011 - 11:06

Denise:

Ging het bij ons er maar zo aan toe tijdens de tentamens haha. Dat zou leuk zijn :)

• 27 Oktober 2011 - 11:15

Samantha:

Haha kijk je uit met die Duitsers poes! ;)

• 27 Oktober 2011 - 12:39

Oma Ada:

Lieve Simone,Inderdaad leuk examen doen op deze manier!!! Leuk vooruitzicht dat je ouders komen. Bofkont om zo goedkoop naar het Bolshoi theater te zijn geweest, heel leuk voor je. Moosie was hier een paar dagen en zit nu in het vliegtuig naar Bangkok, alwaar hij een bootje zal moeten huren om de stad in te kunnen gaan, vanwege de overstromingen daar. Jerry zit in den haag en komt zaterdag. Mich. en Thom. waren hier ook een paar dagen. Dus gezellig hier maar dat is bijna over, jammer. Dan is het hier weer stil, maar ik vraag wel of Opa mooie Russische liederen voor mij wil zingen!! Goed idee he??!!
    Veel liefs en een fijne tijd met je ouders, knuffel, Oma.

• 27 Oktober 2011 - 13:05

Maaike:

Nou, dat wordt dus Cum Laude slagen voor jullie! Goed voor op je CV! Veel plezier met je ouders en Marco en Rachel! Ben benieuwd naar je verslag daarvan...
    Groetjes

• 27 Oktober 2011 - 14:07

Art:

Leuk dat je blijft genieten en nog zo hard studeren ook!!!!

• 27 Oktober 2011 - 14:17

Toek:

Zo slim volk zeg!!!! Oh zwanemeer.... Wat gaaf! Dat je t eten toch lekker vond. En dat voor iem die niks lust hahaha. Have fun simone met de oudjes hihi

• 27 Oktober 2011 - 16:35

Mam:

Nou veel plezier vanavond bij de Oostenrijkers, die gaan ons morgen naar DME vliegen. Heb er zin in!!!!!! Moet alleen nog onze koffers pakken, die van jou is zo goed als klaar! Tot morgen! X