To Holland and back! - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Simone Charnock - WaarBenJij.nu To Holland and back! - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Simone Charnock - WaarBenJij.nu

To Holland and back!

Door: simoneinmoskou

Blijf op de hoogte en volg Simone

06 Januari 2012 | Rusland, Moskou

Alweer te lang geleden dat ik een verhaaltje heb geplaatst, dus bij deze. De laatste keer ging het nog over sinterklaas vieren, inmiddels is het januari en zijn er al aardig wat mensen weggegaan. Bij deze een kleine samenvatting van de laatste paar dagen samen in december, en mijn tussenstop in Nederland.

We hebben in december het ‘national food party’ gehad, iedereen moest een of meerdere gerechten maken uit zijn/haar land van herkomst. Van ratatouille uit Frankrijk tot smorgasbord uit Finland en van sushi uit Japan tot sachertorte uit Oostenrijk, het stond allemaal op tafel. Ik heb zelf Hollandse appeltaart en de inmiddels beroemde pannenkoeken gebakken, wat allebei erg in smaak is gevallen. De Hollandse jongens hier hebben de boodschappen gedaan en ik ging koken, dus dat was weer mooi verdeeld. Allemaal heel lekker gegeten, superlekkere gerechten zijn gemaakt door iedereen. Daarna was het tijd om dansjes, liedjes en andere dingen uit land van herkomst te laten horen, alleen wij hebben niks voorbereid want wij zijn van het ‘doe maar gewoon dan doe je gek genoeg’ type. Wel meegedaan aan het Zweedse kikkerdansje die echt hilarisch was, gevolgd door het Finse drinkliedje. Met iedereen hebben we de avond afgesloten in club ‘La Fabrique’, de club waar we met z’n allen in de eerste week zijn gaan stappen, en wat we ook wel gepast vonden om het semester af te sluiten. Al met al een geweldige avond om een geweldig fall semester bij Plekhanov University af te sluiten.

Inmiddels zijn er dus ook behoorlijk wat mensen voorgoed weggegaan in Moskou, waaronder mijn kamergenootje Marine en ook Vincent. We hebben heel veel gezellige wijnavondjes gehad samen (ook met zn 3tjes) en heel veel leuke dingen gedaan. Ik mis nu wel iemand in de kamer, het is echt wel een stuk stiller zonder kamergenootje, ik had niet verwacht dat ik het delen van een kamer zo leuk zou vinden. Ik hoop ze wel snel weer te zien, gelukkig wonen ze relatief niet zo ver bij mij vandaan; Marine woont in Parijs en Vincent in Mannheim (bij Frankfurt) dus dat is niet zo moeilijk. Overigens is het wel lekker dat ik nu 3 bedden, 3 bureaus, 2 kledingkasten, enorm veel borden en bestek tot mijn beschikking heb, helemaal perfect. Wel mis ik mijn wijnavondjes met ze, het is toch leuker om te drinken met gezelschap dan in je eentje. Gelukkig komen binnenkort Stefan, Laura en Susi terug van een tripje Irkutsk, dus dan kan ik wel een flesje opentrekken. Ik heb, voor ik terugging voor een weekje Nederland, van hen een bon gekregen voor kerst voor ‘een avondje met wijn en kaas in mijn snoezige grot’ gekregen (dit was letterlijk vertaald vanuit het Duits, ik vond het wel schattig). Die bon kan ik dan bij ze inleveren en dan krijg ik wijn en kaas, altijd goed natuurlijk. Ik heb hun als kerstcadeautje heel veel zakjes thee en instant soep gegeven, zodat ze niet bevriezen in Irkutsk, waar het nu -20 is overdag, al dan niet kouder.

Ik ben zelf ook even ertussenuit geweest door naar Nederland te gaan om kerst te vieren met familie, vond ik wel even lekker. Op het akkefietje in Düsseldorf na (een Turk is tegen mijn vaders auto aangereden met volle vaart en nu is de Audi kapot) was het helemaal geweldig. Even rondgereden op mijn fiets en in mama’s auto, normaal uit eten zonder rokende mensen binnen, en Nederlands als ‘main language’ in plaats van Duits en Oostenrijks. Wel vreemd om thuis te zijn overigens, het voelde alsof ik zelf een paar weekjes weg ben geweest in plaats van 4 maanden, het is allemaal zo snel gegaan. Wel miste ik in Nederland echt mijn vrienden hier, ik ga ze echt heel erg missen als het semester helemaal voorbij is. Gelukkig zie ik ze over een paar dagen nog eventjes, dat is wel zo leuk.

Eenmaal weer terug in de dorm was het heel erg stil, iedereen was nog thuis. Er waren totaal 4 mensen in de dorm toen ik terug kwam ipv de gebruikelijke 80 man, dus dat maakt wel een verschil. Gelukkig zijn Kana en Seiko ook terug van hun tripje, en maak ik allerlei excursies met ze. Seiko’s ouders zijn uit Japan overgekomen en zij gaat lekker rondlopen met haar ouders, en ik vermaak me uitstekend samen met Kana en de overige mensen in de dorm. Vandaag heb ik een hele wandeling met Kana gemaakt door Moskou, en gisteren zijn we met een aantal mensen soep met garlic bread gaan maken, hartstikke gezellig. Elke avond kijken we samen een leuke dvd, dus ik vermaak me tot nu toe kostelijk. Ik ga dat echt missen als het semester voorbij is.

Zelf heb ik nog 3 weken precies om in Moskou door te brengen, en heb ik een to do lijst gemaakt met de dingen die ik nog wil zien en doen hier. Kana en Seiko vertrekken de 9e, Susi, Laura en Stefan vertrekken de 11e en daarna ben ik praktisch in mijn eentje, want dan is mijn vaste vriendengroep vertrokken. Vind ik heel jammer, maar aan alle leuke dingen komen een einde. Daarom gaan we nu nog met zijn allen genieten van de paar dagen die we nog samen hebben, en gaan we het allemaal leuk afsluiten. Hopelijk zie ik ze allemaal snel weer, ik heb van iedereen hier zoveel dingen geleerd (meer dan op de universiteit hier). Mijn Europese vrienden wonen gelukkig allemaal wel redelijk in de buurt, maar Japan is niet echt dichtbij. Dat is mijn volgende doel; sparen voor een reis naar Japan, daar heb ik altijd al eens heen willen gaan en nu heb ik een dubbele reden om het land te bezoeken.
Bij deze dus de afgelopen maand, de volgende keer zal het afsluitende verhaaltje komen en dan zit mijn semester in Moskou er helaas alweer op. Dus tot de volgende keer maar weer!

Ajuuuuuuuuuuuuus

  • 06 Januari 2012 - 16:22

    Oma Ada:

    Ja Simone het was leuk je weer even te zien in Nederland! Ach joh straks gezellig thuis. Je kan altijd nog voor de gezelligheid je kamer met je zus delen!!!!!! En wie weet komen wij dan een keer pannenkoeken eten bij jullie. Want die kan je goed maken zo te horen. Gaat allemaal goed komen. Wij kijken uit naar je terugkomst. Dan kan je ook weer gaan autorijden. We krijgen dan ook vast nog wel foto's van je te zien. Sterkte en succes, veel liefs, Oma.

  • 06 Januari 2012 - 17:40

    Art:

    Heel bijzonder Simone, het ene moment zit je in Woerden sterke verhalen te vertellen, even later zit je in Moskou nog sterkere verhalen te vertellen!!! En dat allemaal op mijn kleine lappie...
    Geweldig dat jij het zo goed naar je zin hebt met al die mensen daar. Uiteindelijk, that's what it's all about!

  • 07 Januari 2012 - 00:08

    :

    Afscheid nemen is niet leuk! Bij mijn laatste dag in Tartu heb ik iedere avond zitten huilen. Veel sterkte, maar vooral ook heel veel plezier - je moet vooral veel genieten!!! ;-)

  • 07 Januari 2012 - 07:52

    Mam:

    Geniet nog lekker van je laatste weekjes Moskou en succes met je laatste tentamen! Vergeet niet nog naar het Kremlin te gaan! X

  • 07 Januari 2012 - 16:01

    Toek:

    Nog veel plezier en euh.... je gaat ze missen he?!
    Heb je ons niet gemist dan???
    See you soon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rusland, Moskou

Uitwisseling in Moskou

Recente Reisverslagen:

26 Januari 2012

Dat was het dan alweer...

06 Januari 2012

To Holland and back!

06 December 2011

Lekker Sinterklaas!

11 November 2011

On the road again

27 Oktober 2011

Ditjes en datjes
Simone

Actief sinds 17 Aug. 2011
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 21967

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2012 - 31 Januari 2012

Stage Rusland

29 Augustus 2011 - 26 Januari 2012

Uitwisseling in Moskou

Landen bezocht: