Hello St Petersburg! - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Simone Charnock - WaarBenJij.nu Hello St Petersburg! - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Simone Charnock - WaarBenJij.nu

Hello St Petersburg!

Door: simoneinmoskou

Blijf op de hoogte en volg Simone

13 Oktober 2011 | Rusland, Moskou

Zoals beloofd, een reisverslagje over mijn weekend in St Petersburg!

Donderdagavond zijn we met 15 man (een hele groep Oostenrijkse jongens, en ik met een paar vriendinnen uit Oostenrijk en Japan) richting St Petersburg gegaan met de nachttrein. Erg comfortabele treinreis, goede plek voor een goed gesprek. Dit gold overigens niet voor de Oostenrijkse jongens, die waren al ladderzat nog voor we de trein in waren gestapt. Om 5u in de ochtend kwamen we aan in St Petersburg en zijn we richting onze hostel gegaan. Mijn buurmeisje uit Servië dacht dat we naar dezelfde hostel gingen als dat zij waren geweest, maar dat was dus niet het geval. Zij vertelde dat het echt een geweldige hostel was, goede badkamer en alles. Kwam ik daar binnen, was het echt de grootste shitdump die ik ook van mn leven had gezien. Ik kon me niet voorstellen dat zij zo'n goede tijd had in deze hostel, en eenmaal thuis aangekomen bleek dus dat ze dacht dat we in dezelfde hostel zaten. Nou niet dus. Het was echt zo'n gore campingachtig iets, ik boek alleen nog maar hotels! Maar de slechte hostel mag de pret natuurlijk niet drukken!

Na een klein ontbijt (we gingen gelijk door, slapen doen we niet aan!) gingen we met de meiden een gratis walking tour doen door St Petersburg, je hoefde alleen fooi te betalen, en je betaalt wat jij wilt. We hadden echt een hele goede tourguide, die alle ins en outs over St Petersburg kon vertellen. De eerste dag hadden we al een heleboel van St Petersburg gezien. Alle Oostenrijkers vonden dat het sprekend leek op Wenen. Ook wordt er gezegd dat St Petersburg op Amsterdam lijkt, maar daar ben ik het niet helemaal mee eens, behalve het uitgaan betreft. Met de walking tour gingen ook 2 oudere Amerikaanse dames mee, die samen een 10-daagse reis in St Peterburg gingen maken. Die waren zo ontzettend leuk haha, en ze vertelden dat ze de 1 dag in Moskou doorbrengen, dus hebben we ze alles verteld over Moskou en waar ze heen moeten gaan. In de middag heb ik even kunnen treffen met mijn Nederlandse klasgenoten uit Den Haag, even lekker in het Nederlands kunnen klagen zoals Nederlanders dat altijd doen, heerlijk. Echt leuk om ze even gezien te hebben :D Op de vrijdagavond hebben we de 2 Duitse jongens getroffen die samen met de sneltrein naar St Petersburg zijn gegaan, en zijn we in de avond met alle aanwezige exchange students een bus en boottocht by night gedaan. Dat was echt ongelovelijk mooi, we hebben wederom heel St Petersburg gezien, en we hebben de bruggen in St Petersburg open zien gaan. De hele stad is dan in de nacht voor een paar uur afgesloten, wat ik persoonlijk niet echt handig vind maar ja ze doen het vast voor een reden. Ook vertelde gids al overdag dat het water meer dan een halve meter hoger was dan normaal. Tijdens de boottocht merkten we dit ook, we moesten allemaal diep bukken voor we een brug onderdoor gingen. Aan het einde van de bootvaart hebben we een uur stil gelegen, omdat er een boot klem zat onder een brug. Om doodchagrijnig van te worden, want het was IJSKOUD en ik wilde naar bed. Uiteindelijk ook maar 5 uurtjes geslapen, want iedereen wilde de volgende dag weer vroeg op pad (ik wilde in de buurt blijven om rugby te kijken, blij dat ik dat niet gedaan heb want Engeland verloor van Frankrijk en dan zouden de Fransen me de rest van de dag hebben uitgelachen)

Op de zaterdag zijn we naar Peterhof gegaan, een gigantisch park net buiten St Petersburg. Het park is beroemd om de fonteinen, en in de winter zijn deze niet te beschouwen, omdat de gouden beelden worden afgedekt met doeken om te beschermen tegen de kou. Wij hadden echter mazzel, want wij hadden de laatste dag dat de fonteinen werkten meegemaakt. Het is echt een ongelovelijk mooi park, en we hadden goed weer, dus het was weer helemaal fantastisch. Ook kan je daar de Finse golf zien, dus die kan ik ook afstrepen van mijn lijstje. Uiteindelijk zijn wij (onze gang) iets eerder teruggegaan, om nog het een en ander aan kerken te bezichtigen in de stad. De kazankathedraal, de st isaacskathedraal en de kathedraal van christus de verlosser met bloed ofzo hebben we allemaal van binnen en buiten gezien. In de avond zijn we een biertje gaan drinken in de hostel van de 2 Duitse jongens (die dus in de chille hostel zaten waar mijn buurmeisje over vertelde, ik kon wel janken). 's Avonds zijn we lekker gaan stappen in St P, weer laat naar bed en op de zondag weer vroeg op voor ons dagprogramma!

's Zondags was het prachtig weer, helderblauwe lucht en een hele koude wind. We zijn zondagochtend naar het Hermitage gegaan, die stond al jarenlang hoog bovenaan mijn prioritylijstje van things to see! Het is absoluut prachtig, maar aan het eind ben je bijna verveeld door alle kunst die er hangt. Ook de Nederlandse kamer doorgelopen, met allenaal schilderijden van Rembrandtje. Paar uurtjes daar rondgelopen, en toen we daar klaar waren zijn we een gigantische wandeling gaan maken door St Petersburg, en langs het fort van Peter en Paul. Peter is van Peter de Grote, de oprichter van St P, en Paul was zn beste mattie ofzo. Langs het fort is ook een klein stukje strand, zo leek het voor mij even of ik in Scheveningen was, maar dan zonder de aso's of de oh oh cherso typjes. Na een biertje bij de Duitse jongens zijn we heerlijk Italiaans gaan eten in een leuk tentje in St Petersburg. We hebben er extra van genoten, want zulke restaurants heb je niet in Moskou (althans, voor een normale prijscategorie). EN IK HAD EINDELIJK MIJN EERSTE GLAS LEKKERE WIJN IN RUSLAND!!!! HET IS DUS MOGELIJK!!! Daar was ik heel blij mee haha. De dag afgesloten in onze shittiehostel met een drankje, en dit keer lagen we om 2u al in bed, een record voor St P!

Maandag zijn we weer met dezelfde tourguide als vrijdag een wandeling gaan maken op het universiteitseiland, maar de Oostenrijkse meisjes, de Japanse meisjes en ik moesten na 2 uur al weg om de trein te halen. Voor ons was het alwer tijd om naar huis te gaan, we hebben de dagtrein genomen en kwamen om middernacht aan in Moskou. Het weekend in St Petersburg was echt ongelovelijk leuk, we hebben enorm veel dingen gezien en gedaan, en het is echt een prachtige stad. Veel minder druk en hectisch dan Moskou, maar dat heb ik eigenlijk ook een soort van gemist! Al met al een stad die zeker het bezoeken waard is! Inmiddels weer lekker kunnen settelen in de dorm in Moskou, ik noem het nu ook gewoon thuis. Ik voel me helemaal prettig hier, en heb lekker mijn eigen hoekje in de kamer.

Btw, we hebben met zn allen in totaal meer dan 2000 foto's gemaakt, en zoveel kan ik er natuurlijk niet plaatsen. Daarom heb ik een filmpje gemaakt met alle hoogtepunten, ik ga proberen die op de website te zetten!

Voor dit weekend gaan we proberen kaartjes te krijgen voor Het Zwanenmeer in het Bolshoi Theater, dat is nog even afwachten of dat gaat lukken.. Maar op de zaterdagavond staat in elk geval het ballet van Romeo en Julia gepland! Jawel, ook ik ben cultureel verantwoord bezig!

Tot snel :D xxxxxx


  • 13 Oktober 2011 - 11:08

    Toek:

    Haha je zou zou fam van me kunnen zijn. Hou ook niet van shittie slaapplaatsen. Je lijkt ook engels soms (das raar). En ik ben jaloers. Ik wil ook nr de hermitage en het bolshoj ballet. Denk maar ff aan me goed? Have fun! Dat lukt wel geloof ik.
    Xx

  • 13 Oktober 2011 - 11:18

    Art:

    He Siem! Wat geniet jij zeg!!! Fantastisch om te lezen (jammer van je campingachtige hostel - maar dat vergeten je wrsch snel).
    En nog cultureel verantwoord bezig ook. Ach, nu heb je de kans, dan moet je het doen. Later kan het niet of misschien toch wel maar dan nog een keer omdat het zo leuk was!!!

  • 13 Oktober 2011 - 11:32

    Denise:

    Het hostelleven is iets dat je ook moet hebben ervaren, dus kan je nu ook van je lijstje afstrepen ;)
    Ik blijf jaloers op je verhalen, kan niet wachten om zelf weer te gaan!

  • 13 Oktober 2011 - 12:53

    Opa Bram:

    Wat een mooi verhaal weer, Simone. Doet mij denken aan mijn dienstreisjes naar St.P., midden in de winter, toen je over het ijs in de bevroren Neva naar de Admiraliteir kon lopen. Mooi allemaal, hè? Wij gingen kijken of we een consulaat konden neerzetten op de Nevski Prospect (in de oude Ned. Gewref. Kerk). Is nooit gelukt maar was wel interessant. Sterkte maar weer met de studie (die is er toch ook nog?) en laat de verhaaltjes maar komen.
    Liefs, Opa

  • 13 Oktober 2011 - 14:16

    Oma Ada:

    Geweldig verhaal weer. Heel leuk. Je hebt een leuke trant van schrijven. Wat heb je weer veel gezien. Waren er geen kakkerlakken in die hostel?? In onze vakantie heb ik meer dan 1000 foto's gemaakt. Ach ja misschien zit zoiets in de familie!!! Ik zal je later wat fotos opsturen. Die moet ik eerst nog uitzoeken.Geniet en vergeet niet flink je best tedoen op school!!!!
    Dikke knuffel, xxxxxx en veel liefs, Oma.

  • 13 Oktober 2011 - 18:01

    Janet:

    Wauw, klinkt geweldig allemaal. Mooi dat je je al thuis voelt!
    Alleen, wie was dat ook alweer met haar commentaar op de nederlandse taalfouten in haar verhaaltjes??? Jij kunt er ook al aardig wat van....
    Geniet ze.

  • 13 Oktober 2011 - 18:34

    :

    Voor dit verslag had je wel even de stad moeten aanpassen. Klinkt allemaal ontzettend leuk! Oei, ik moet dus goed opletten welk hostel ik ga nemen in St. Petersburg!!

  • 15 Oktober 2011 - 16:02

    Mam:

    Ik ben blij dat je het nog zo naar je zin hebt! Leuk dat je je hollandse vrienden ook hebt kunnen treffen in St.P. Ik snap trouwens niet zo goed het stukje waarin je vertelt dat je rugby wilde kijken???? Wat gebeurt er met je??!!!! Misschien dat je toch een paar gezellige foto's van jezelf in St.P kunt plaatsen? Krijgen we ook een Boshoi verslag? Ook met foto's? Dan neem ik peanutbutter & kokos menms mee! XX

  • 15 Oktober 2011 - 19:29

    Simone:

    Thanks voor alle reacties :D ik vind het heel leuk om ze te lezen! Ik zal snel foto's plaatsen van St P, maar dan zal ik de oude moeten verwijderen omdat ik maximaal 150 totaal kan plaatsen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rusland, Moskou

Uitwisseling in Moskou

Recente Reisverslagen:

26 Januari 2012

Dat was het dan alweer...

06 Januari 2012

To Holland and back!

06 December 2011

Lekker Sinterklaas!

11 November 2011

On the road again

27 Oktober 2011

Ditjes en datjes
Simone

Actief sinds 17 Aug. 2011
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 21966

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2012 - 31 Januari 2012

Stage Rusland

29 Augustus 2011 - 26 Januari 2012

Uitwisseling in Moskou

Landen bezocht: